Sitting Bull var en krigare av rang

Riktigt sjuk som jag är har jag ägnat ett antal minuter åt att fundera på Hockeykungens framtida barn. Om vi nu bortser från att flickvännen och sambon nu är Michelle (som verkar jättebra) och betänker att Kung Forsberg skulle få barn tillsammans med Sitting Bulls (Tatanka lotanke) dotter, dotter, dotter, dotters dotter.. (ja, fortsätt generationskedjan där...). Tänk vad synd det då skulle bli om alla hockeykrigare om några år!

Nåväl, det där får ses som en hyllning till Kung Forsberg och Sittung Bull, övriga Lakota och övriga indianstammar. En hyllning på Morran-vis. Det vill säga helt magnifikt underbar, men helt oförståelig för alla andra.

Underbara
Nina Hemmingsson tycka ha gjort en serieruta om mig, IGEN! Se, läs och njut. Jag tror inte det finns människor som gör skönare serier än vad hon gör.

Roligast är att många av dem är precis som att de var gjorda om mig. Till exempel den här:

image28

Bild från Hemmingsons sida på Aftonbladet.se: http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,1013012,00.html

Det är ju faktiskt så. Jag tvingas använda ett fult, omoget och grovt språk just för att alla andra är obildade idioter. Yes, yes!

Ikväll kommer lilla Lurke. Jag funderar på att stå med banderoller och ballonger och hälsa henne välkommen. Eller så struntar jag i det. Jag är ju faktiskt sjuk!

***

Vad tycker ni om följande moraliska frågor? Kopiera gärna och svara i er egen blogg.

Är det omoraliskt att vara otrogen?
Det är en självklarhet att det är omoraliskt att vara otrogen! Sen om omoraliska handlingar kan förlåtas trots allt är en annan fråga.

Är det moraliskt acceptabelt att döda i krig för att försvara sitt land?
Jag antar att det också är i självförsvar, och då är valet självklart: Ja.

Är det okej att en rik person köper en fattig persons njure för 1 miljon kronor?
Nej. Man kan och ska få köpa mycket, t ex ett nytt utseende genom plastikoperationer, men inte kroppsdelar från andra människor. Tanken är väl att denne med njuren inte behöver den, och då skulle det ju kunna vara okej. Men problemet är ju att det skulle kunna missbrukas, att organförsäljning skulle bli en stor handel och att fattiga människor kanske inte skulle ha något att säga till om utan att de med våld/hot blir fråntagna sina organ.

Är det okej att köpa sexuella tjänster om den som säljer får 1 miljon kronor och ingen hallick får några pengar?
Jo, det tycker jag. Utan hallick är det ju förhoppningsvis den som säljer sig som själv valt detta. Sen kan man prata om bakomliggande orsaker till varför denne väljer att göra det, men jag anser att var och en ska kunna få bestämma en sådan sak själv. Dessutom väljer ju sexsäljaren antagligen sin kund också (eller åtminstone kan tacka nej) om denne är "egen företagare" så att säga, utan hallick. Med tanke på de aspekterna tycker jag det är okej att vara sexköpare i det fallet.

Är det moraliskt acceptabelt att höja priset på en snöskyffel från 150 kr till 800 kr när det snöar?
Givetvis, ja. Den som äger snöskyffeln bestämmer priset. Simple as that. Kanske inte särskilt sjysst mot sina medmänniskor, men acceptabelt? Givetvis.

Är det okej att döda en för att rädda fem personer?
Ja. En person som vill fem av mina vänner illa och står beredd att döda dem, ser jag som en självklarhet (en plikt?) att döda. Om frågan innebär döda en för att kunna rädda livet på fem sjuka (de behöver organ/liknande) är dock svaret nej.

Är det viktigt att den som mördare får sitt straff även om vi vet att han aldrig kommer att göra om det?
Hur ska man kunna veta det? Men jo, det är viktigt, en självklarhet.

***

Nu är det dags att fixa lite mat. Ägg ska det bli. Eller, det är tänkt att bli det. För övrigt är jag sugen på att tjafsa med Murke om någonting. Vad som helst, men jag behöver piggas upp av någon hetsig diskussion!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback