Studier utan eftertanke är bortkastad tid...

...eftertanke utan studier är farligt.
Konfucius

Jag vet inte hur jag ska göra i höst, och framförallt i vår, med pluggandet. I höst gäller i alla fall Medie- och Kommunikationsvetenskap C (30 hp), men jag funderar också på att läsa Journalistik A (15 hp) som jag också är antagen till.

Det skulle innebära att jag under tio veckor läser 200 procent, då båda dessa kurser går på helfart och det är frågan om jag fixar det. Journalistikkursen skulle i så fall gå parallellt med att jag skriver C-uppsats och det avskräckar en hel del. Med tanke på att helfart ska innebära upp till 8 timmars studier/dag (vilket jag dock aldrig upplevt behövs..., men ändå) så skulle det alltså bli 16 timmar. Mitt uppe i dessa 16 timmar ska jag också ha tid med hockeyn, hästarna och vänner och annat levnadsvärt. Att äta och sova skulle nog också fylla en funktion.

Om 16 timmar per dygn går åt till studier, och sedan hockey och hästarna, ja då är vi uppe i minst  4-6 timmar (vilket vi i detta fall räknar som fem timmar) och det är alltså totalt 21 timmar. Då har jag tre härliga timmar på mig att träffa vänner, göra allt annat och sova. Det negativa i detta är alltså att det låter som att det inte går. Det positiva är å andra sidan att ingenting är omöjligt och med Kung Forsberg som Gud så borde jag ha en chans att klara av det där, trots allt. Trevligt nog så bör jag heller inte behöva ägna hela 16 timmar åt studier.

I alla fall ska jag nog tacka ja till både Medie- och Kommunikation och Journalistik, och sedan bestämma mig under hösten efter att ha pratat med respektive ansvariga på kursen. Journalistiken drar inte igång förrän vecka
45,, så jag har ju ett tag på mig att bestämma mig.

Egentligen hade jag tänkt läsa C-kursen nu, och sedan Journalistik och Mediepraktik 1 + !! i vår, men nu kommer inte Mediepraktiken gå under våren. Det innebär att jag inte vet vad jag skulle läsa istället för de tio poängen Mediepraktik är på, och därför vill jag läsa även journalistik nu i höst och sedan se på kurser i Sundsvall till våren. Men ja... Det verkar också ställa till problem. Sundsvall har nämligen inte så mycket journalistikkurser till våren de heller. Hm...

Det krävs en jäkla eftertanke här.

---

Imorgon ska jag skicka iväg ett paket, och denna lilla detalj av dagen kommer på grund av brist på bussar i denna dumma stad att behöva ta cirka sju timmar. Kul värre. Nåja, största problemet är egentligen att packa det. Just nu ligger det i en skokartong, men jag behöver lite hockeytejp eller silvertjep för att få locket att sitta på ordentligt.

Men egentligen borde jag gå och lägga mig nu, och sova några timmar innan jag ska upp och iväg med paketet.  Huruvida det ligger någon sanningshalt i att Teemuu Selänne är på väg till Flyers kan jag ju faktiskt titta på imorgon istället.

Godnatt!

image144




Kommentarer
Postat av: Mia Ohlsson

Hej där,
Vet inte om det fortfarande är aktuellt - men du kan visst läsa Mediepraktik (på distans) under våren 2008! Lite strul på Karlstads universitets hemsida gav missvisande info - men du kan alltså läsa Mediepraktik 15 endera v 4-13 eller 14-23 våren 08!
Bara så du vet!
Hälsningar Mia Ohlsson, kursansvarig

2007-10-10 @ 09:50:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback