Favorit: i.d makeup

Jag tänkte skriva lite recensioner och fakta om några av mina absoluta favoriter i badrumsskåpet. Först ut, sminket framför andra: i.d makeup!

i.d har synts mycket i media och fått beröm av sina användare. Många som en gång testat vill aldrig byta till annat smink, och jag är en av dem.

Nedanstående text är hämtad från
Dermarome där man kan läsa massor om i.d och dess produkter samt läsa kliniska studier och hitta återförsäljare.

image186



Recension:

Produkt: i.d makeup
Pris: Cirka 385 kr för en foundation
Köpställe: Se Dermarome för återförsäljare. Vill du köpa över nätet finns i.d på Hudapoteket, och det är därifrån jag tagit priser och lånat bilderna. Jag kan även tipsa om seriösa säljare på Tradera som har riktiga i.d produkter till kraftigt billigare priser.

Produkter och tillvägagångssätt:
i.d passar alla hudtyper och oavsett om man vill ha ett naturligt eller mer täckande resultat. Beroende på vilken borste du väljer att använda, samt hur många lager du väljer att ha på kan du variera täckningsgraden.

I sortimentet finns både foundation, concealer, Mineral Veil ("puder"), rouge, mascaror, borstar, läppennor, ögonskuggor och så vidare. Som bas räcker det med en foundation och foundationborste, men även Mineral Veil är bra (speciellt om du tenderar att bli blank och/eller vill få en ännu mer naturlig sminkning med fin lyster) och concealer och concealerborste är även det något som hör till det viktigaste.

Concealer: Perfekt för att dölja mörka ringar eller utslag. Kan även blandas med foundation. Finns i tre färger beroende på hudtyp. Pris: 310 kr
Foundation: Innehåller ingredienser för att fungera som en skyddsbarriär mot exempelvis föreringar samtidigt som den är vårdande och läkande. Finns i nio färger. Går även att blanda för att uppnå perfekt nyans. pris: 385 kr
Mineral Veil: Avslutande steget vid i.d makeup. Kan jämställas med ett puder som absorberar fett och värme samt fixerar makeupen. Lugnar rödhet och irritation och ger en slät yta. Minimerar porer och ger en matt yta med lyster. Pris: 385 kr





För att i.d ska fungera krävs bra borstar som är utvecklade för mineralmakeup och den teknik man använder vid sminkningen. De absorberar rätt mängd mineralpulver du behöver för applicering. Jag har själv inte testat andra borstar, men flertalet som testat menar att i.ds egna borstar krävs för att få resultatet att bli bra. De viktigaste grundborstarna:

Kabukiborste: Foundationborste för ett täckande resultat (medel till full täckning). Ger ett jämnt resultat. Kan användas även till Mineral Veil. Pris: 335 kr
Buffborste: Foundationborste för ett naturligare resultat (lätt till medel täckning). Ger ett jämnt resultat. Kan användas även till Mineral Veil. Pris: 310 kr
Concealerborste: Concealerborste för full täckning. Perfekt att dölja mörka ringar under ögonen, ärr, blemmor och liknande. Pris: från 205 kr







Välj den foundationborste som passar bäst för den täckningsförmåga du önskar. Jag har själv kabukin och tycker den är superbra. Stort plus också för att den är så liten och lätt att ta med i sminkväskan.

Applicering:
1. Efter fuktkrämen börjar du med concealern och concealerborsten om du känner behov av det. Du kan även ha på andra produkter (exempelvis mer täckande concealer, primer och liknande om du tycker det är nödvändigt) innan du applicerar i.d. Ett tips är dock att ha huden så ren som möjligt för att i.d ska få "verka" (fungera läkande/vårdande/anti-inflammatorisk). Ta concealerburken och skaka den lite och slå den lätt, uppochnedvänd) mot handen för att få en liten mängd pulver att hamna i locket. Skruva av locket och sätt concealerborsten lite lätt i pulvret. En ytterst liten mängd räcker! Slå av borsten mot lockets kant så överflödet försvinner och applicera sedan där du vill täcka. Ta lite i början och lägg vid behov på fler lager.

2. Fortsätt med foundation och den foundationborste som motsvarar den täckningsgrad du vill ha. Gör som med concealern; skaka den och slå lätt mot handen (uppochnedvänd) för att få ut en liten mängd pulver locket. Svep nu runt foundationborsten i locket och arbeta in pulvret väl och med lätt hand. Slå av överflödet mot lockets kant och se till att pulvret inte syns på borsten (även här ska du ha en liten mängd). Börja sedan applicera genom att borsta in pulvret i ansiktet med lätta och cirklande rörelser. Börja gärna utifrån vid kunderna och arbeta dig inåt. Vill du ha det mer täckande fortsätter du appliceringen tills du känner dig nöjd.

3. Avsluta med Mineral Veil. Gör på samma sätt och arbeta in en mängd pulver i foundationborsten och applicera precis som med foundationen. Har du en tendens att snabbt bli glansig är det bra att ha på Mineral Veil även innan foundation.

4. Vill du ha rouge kan du ta det före eller efter Mineral Veil.


Utvärdering: Oavsett hudtyp fungerar i.d kanonbra, och har man hy som blir glansig är det extra bra att använda sig av Mineral Veil både före och efter foundation. Jag tycker i.d fungerar och lever upp till de höga förväntningar man får. Vill man ha det väldigt täckande kan det dock ta en liten tid, men när man lärt sig tekniken och/eller kompleterar med en mer täckande concealer först är det inga problem. Jag har använt i.d i snart ett år och tycker hyn har blivit bättre. Tekniken lär man sig också snabbt. Vill man blanda i.d med andra produkter (annat rouge, annat puder exempelvis) tycker jag det fungerar jättebra, i alla fall så länge det är i puderform.

Något jag tror avskräcker många från att testa är just det höga priset. För en foundaton får man betala cirka 385 kronor, och för att det ska bli bra krävs minst en i.d borste som dessutom går på mellan 200-350 kronor. Men precis som i.d utlovar är också produkterna otroligt dryga. Jag har snart haft min foundation ett år, och använder den nästintill dagligen och det är fortfarande väldigt mycket kvar! Borstarna håller sig också i bra skick om man sköter om dem genom att schamponera dem då och då. Just att produkterna är så dryga gör att de inte blir så dyrt i längden. Med tanke på hur bra de också är tycker jag de är mycket väl värda pengarna.

Vill du ha mer information är det bara att fråga!

image144



Kommentarer
Postat av: Sandra

Hej! Ett jättetack för alla bra tips! Måste berömma dig för en riktigt bra recension och guide! :)
Du skrev att du använder Isadora för att pudra på lite under dagen, behöver du pudra för att inte se glansig ut, eller gör du det bara ändå?
Du skrev också om Mineral Veil, är det som en spray man sprayar i ansiktet, eller är det puder?
Tänkte på produkterna från Ole Henriksen som du använder, vart köper man dom och vad kostar dom?
Jag tror att en Kabukiborste skulle passa mig, kan man köpa det av henne på Tradera också?
Tack på förhand! :)
Kram

Postat av: Anonym

är det nödvändigt med mineral veil? har inte speciellt fet hy o blir inte så glansig... kan man skippa den då?

2007-07-23 @ 16:38:44
Postat av: Morran

Anonym: Jag tycker Mineral Veil är väldigt bra, men man måste inte ha den. Har man inga problem med glansighet kan man nog utan problem klara sig utan. Det som är fördelen är att den ger en snygg "slutfinish", men som sagt är den inget måste.
Sandra: Tack! Sorry att svaret dröjt. Egentligen kör jag Isadoras just nu för att jag har så lite kvar av Mineral Veilen = jag vill inte slösa, haha. I andra fall, när jag inte är så snål med Mineral Veilen behövs inte Isadora för att pudra på under dagen. Men om du ska ut en kväll kan den (eller ett annat puder) vara bra, men för en vanlig dag tror jag du klarar dig jättebra enbart med i.d.
Mineral Veil är som ett pulver, preceis som foundationen, det är den som är till höger på bilden i min blogg.
Ole finns att köpa från www.eleven.se och www.blush.se och även andra nätshoppar. De brukar också finnas hos hudvårdsterapeuter/skönhetssalonger. Priserna på nätet brukar dock inte vara dyrare, så jag brukar beställa därifrån. Ole är precis som i.d ganska dyrt, men drygt så man får mycket för pengarna. Ska blogga lite om de produkter jag har. Jag har fet/oren hy, så mina produkter är ju främst för det, men Ole har produkter för alla hudtyper.
Japp, Kabukin brukar säljas på Tradera! Hittar du den inte bland auktionerna direkt så vänta någon/några dagar (brukar hela tiden komma in nytt med jämna mellanrum) eller maila och fråga efter den. :)

2007-07-25 @ 19:30:02
URL: http://remrem.blogg.se/morran/
Postat av: Madeleine

Hej! TACK för en mycket bra recention av ID :-D Jag har en fråga...Jag undrar om man måste ha två olika borstar (en till foundationen, och en till vailen). Eller om man kan använda en kabukiborste till båda, samtidigt? Mvh Madeleine

2008-12-26 @ 18:28:01
URL: http://madeleine1989.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback