Det gäller att vara ute i tid...

Ja, det är väl så jag får resonera nu när jag sitter här och funderar på hur jag ska göra med mina studier. Trots att klockan är fyra på morgonen (natten, jag har ju ännu inte lagt mig) samt att jag har åtminstone hösten klar vad gäller pluggande. Men jag vill ha en bra utbildning, och därför sitter jag och kollar runt alla möjliga alternativ.

Detta är vad jag funderat på:
Hösten 2007: Medie- och Kommunikationsvetenskap C 20 poäng samt Journalistik A 10 poäng. Karlstads universitet.
Våren 2008: (Här finns flera alternativ, men dessa är nog bäst) Journalistik A - Presentationsteknik 5 poäng, Journalistik B - Rapportering i kris och konflikt 5 poäng, Grafisk design A - Dagspressredigering 5 poäng samt Grafisk design A - Webdesign 5 poäng och/eller Svenska språket A, 10 poäng. Mittuniversitetet.
Hösten 2008: Mediepraktik I+II 10 poäng, Karlstads universitet samt Kreativt skrivande A 20 poäng, Mittuniversitetet distanskurs.

Inklusive mina tidigare 45 poäng (Medie- och Kommunikationsvetenskap A+B) samt Medierna och makten 5 poäng skulle totalsumman av detta bli 125-135 poäng och jag skulle därmed ha en examen i Medie- och Kommunikationsvetenskap, samtiidgt som jag också har 20 poäng journalistik, 15 poäng övrigt media /mediepraktik + medierna och makten), 10 poäng Grafisk design (varav en del inriktad mot redigering) samt 20-30 poäng Svenska (Kreativt skrivande, eventuellt Svenska språket). En skapligt okej utbildning ändå, om man ser till att jag inte direkt kan välja och vraka på grund av dåliga betyg.

Frågan är nu givetvis om mina betyg/högskoleprov skulle räcka till dessa utbildningar. Hoppas kan man.

Vidare skulle jag sedan våren 2009 kunna göra annat. Jobba, resa eller kanske plugga något annat vettigt för att sedan hösten 2009 förhoppningsvis komma in på ett ettårigt program på Mittuniversitetet för de som redan har en examen, men vill läsa journalistik. Denna utbildning skulle ge en ordentlig journalistikutbildning på 40 poäng, och jag skulle därmed efter avslutad utbildning ha 60 poäng både i Medie- och Kommunikationsvetenskap och Journalistik samt ha övriga lästa kurser som jag tror är betydelsefulla för ett framtida jobb som journalist.

Men, det gäller att det ska fungera också. Redan i höst kommer jag få det enormt kämpigt med två parallella kurser under en tio veckors period, och några garantier att jag ska komma in på varje kurs/program finns givetvis inte. Men då Journalistprogrammet känns relativt avlägset får jag försöka hitta lite andra vägar. Ett alternativ är också folkhögskola.

---

Nåja, dags för sängen nu kanske. Ska jobba på söndag och behöver verkligen vända dygnet. Eller vad tusan. Jag funderar på att sitta uppe nu och vara uppe hela dagen och sedan stupa i säng vid 21-tiden imorgon efter 34 timmars vakenhet. Vad fan, jag hatar sömn. Så sjukt onödigt (utom på morgonen då).

Hm... Jag tror jag försöker sova, trots allt.

image277



Kommentarer
Postat av: courageo

Tack för tipsen! Ja kläder är alltid kul. När jag nått mitt mål ska jag iallafall köpa en wct-jacka, snyggt snyggt. Sen ska jag låta en tant sy in några av mina MODO-tjocktröjor som är för stora. Guld-hooden tex köpte jag i minsta storleken men den måste vara felmärkt för det är lite tältvarning. :P Jag vill ju inte slänga MODO-kläderna bara för att deär lite stora, fram med symaskin bara! =D Födelsedagspengar var ingen dum idé, att önska mig av mor- och farföraldrar och syskon. Av mamma och pappa får jag en byggplåt i arenan! :D:D:D
Btw, nu är det full rulle i SBA! Önskar som sjutton att jag var där! =)

Postat av: sassa

högskoleprovet då?? gör d så kanske du får bätre o kan komma in på journalistlinjen du vill gå. va va d som behövdes för o komma in där? man kan ju höja sej jättemkt.

2007-08-11 @ 13:55:37
Postat av: Morran

Sassa: Ja, jag ska göra det i höst och vår och sedan hoppas att jag kan få bra på det. Men jag betvivlar ändå att det kommer räcka.

2007-08-11 @ 17:57:58
URL: http://remrem.blogg.se/morran/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback